De flesta av oss drabbas av minst en förkylning varje år, men det finns sätt att minska risken för förkylningar, hosta och nysningar. Vi har samlat de senaste forsknings- och expertråden som kan hjälpa till att skydda dig mot förkylning – och med att snabbt bli av med den om du skulle drabbas.

För att förhindra att en förkylning ens ska uppstå…

Det bästa sättet att hantera en vanlig förkylning är i första hand att hjälpa din kropp förhindra den. En förstärkning och ett upprätthållande av ditt immunförsvar kommer definitivt att minska antalet förkylningar du drabbas av. Här är vår stegvisa guide för att förhindra förkylning.

Steg 1 – Tvätta dina händer
De flesta förkylningar överförs när du har närkontakt med en infekterad person eller rör vid en yta som är infekterad med förkylningsviruset, och sedan kliar dina ögon eller näsa. På så sätt överför du infektionen till dig själv. Om du tvättar dina händer regelbundet under dagen så minskar du risken för smitta.

Steg 2 – Fuktighet ger immunitet
Normalt för de små håren i dina luftvägar upp bakterier och slem i din hals, där du rensar bort dem genom att svälja. Mycket kall luft saktar ner denna rörelse, vilket gör att virus får längre tid på sig i dina lungor och kan orsaka en infektion. En investering i luftfuktare kan hjälpa till – amerikanska forskare har funnit att luftfuktighetsnivåer på mellan 40 och 60 procent minskar den tid som influensavirus överlever i luften, samtidigt som det håller dina andningsorgan varma och fuktiga.

Steg 3 – Använd superimmunförstärkare
Örten Echinacea är ett immunförstärkande medel som kan hjälpa till att minska antalet förkylningar du drabbas av om du tar den minst 10 dagar under den kalla årstiden. Och om du råkar drabbas av ett virus kan Echinaccea hjälpa till att minska virusets svårighetsgrad. Pelargonium, en annan immunförstärkande ört, fungerar på ett liknande sätt.

Steg 4 – Sov gott!
Att få sju eller åtta timmars sömn per natt hjälper till att upprätthålla ditt immunförsvar och förhindrar att du blir förkyld. Men det är inte att bara komma i säng i tid som räknas, du behöver även sömn av god kvalitet. Om du alltid vaknar under morgontimmarna är det dags att skaffa sig ett par goda sömnvanor som hjälper till att undvika sömnlöshet.

Steg 5 – Rör på dig
Att vara aktiv kan skydda dig mot förkylningsbaciller. Sikta på 30 minuters måttlig träning varje dag, till exempel snabba promenader, för att hålla immunsystemet på topp.

När en förkylning uppstår, behandla den med…

Även den mest hälsosamma personen i världen kommer att drabbas av en förkylning någon gång. Det betyder dock inte att du måste genomlida det. Det finns mycket du kan göra för att lindra symtomen och påskynda återhämtningen när en förkylning slår till. Följ stegen nedan.

Steg 6 – Var snabb!
C-vitamin är en gammal favorit när det gäller att ta itu med vinterbaciller, eftersom det hjälper ditt immunsystem att fungera ordentligt. Men om du ska få ut det mesta av en förkylningskur måste du vara snabb i starten. Enligt en granskning av studier är ett kosttillskott den första dagen med symtom det mest troliga sättet att minska förkylningens längd.

Steg 7 – Solskensvitaminet
D-vitamin kan frigöra T-cellerna i din kropp, som bekämpar infektioner. Utan tillräckligt med D-vitamin ligger dessa celler i dvala och kan inte förstöra virusen. Tyvärr har många av oss D-vitaminbrist, särskilt under vintermånaderna, men du kan hålla dina nivåer fyllda med hjälp av tillskott.

Steg 8 – Använd flower power
Den geraniumlika växten Pelargonium pryder inte bara din uteplats, den är även en örtmedicin som traditionellt har använts vid förkylning, hosta, rinnande eller täppt näsa och ont i halsen.

Steg 9 – Zink
Zink är ett av de viktiga mineral som kan hjälpa dig att snabbt bli fri en förkylning, genom att bidra till att ditt immunsystem fungerar. Försök öka ditt intag genom att äta zinkrika livsmedel som cashewnötter, mandlar, kikärter, kidneybönor, linfrön, pumpafrön, vitlök, spenat, svamp och mörk choklad. Zink finns också i kött och fisk. Om dessa livsmedel inte ingår i din normala diet kan du ha nytta av ett zinktillskott.

Steg 10 – Sockra
Tänk på honung nästa gång du har irriterande hosta. Honung rekommenderas som en receptfri kur för barn, de senaste rönen säger att en honung-citrondryck kan vara minst lika bra som hostmedicin. (Viktig anmärkning: Barn under 1 år ska inte ges honung).

Prova det här enkla receptet på en förkylningskur:
För 3-4 glas behöver du:

  • Kokosvatten (eller kolsyrat vatten)
  • Manuka-honung
  • Fyra skalade apelsiner
  • Tre äpplen
  • 5 centimeter färsk ingefära
  • En handfull färsk gurkmeja
  • En råsaftcentrifug
  1. Gör juice av gurkmeja, ingefära, äpplen och apelsiner i ovannämnd ordning (obs. att du måste lägga i gurkmeja först eftersom den är ganska torr; du behöver de efterföljande fruktjuicerna för att blanda den i saften).
  2. Häll sedan 1 tsk Manuka-honung i ett högt glas. Fyll glaset till hälften med juicen och rör om tills honungen är upplöst. Fyll sedan på med antingen kokosvatten eller kolsyrat vatten.
  3. Drick direkt, eller förvara i en lufttät behållare i upp till 24 timmar
    Källa: Jessica Bride för Real Health Manuka Honey

Steg 11 – Drick mycket
Det visar sig att det gamla rådet är bäst: att dricka mycket vätska är ett utmärkt sätt att bekämpa hosta och förkylningssymptom. Täppt näsa och snuva kan få dig att må dåligt, men mycket vatten eller örtte hjälper till att avsvälla dina slemhinnor, vilket innebär att du inte kommer att känna dig lika täppt.

Handla våra vitaminer & kosttillskott direkt i vår webbshop.