Ingen gillar att vara sjuk, och känslan kan få stor inverkan på alla områden i ditt liv. Om du vill undvika att utveckla en förkylning, influensa eller andra sjukdomar lönar det sig att tänka på hur du kan hålla immunförsvaret på topp.

Att äta nyttigt, träna regelbundet, inte röka, begränsa hur mycket alkohol du konsumerar och se till att du får en god natts sömn kommer att hjälpa dig. Men du kan även överväga följande naturläkemedel:

Vänliga bakterier
Du kan tillgodogöra dig bra eller vänliga bakterier genom att äta yoghurt, som innehåller dessa. Yoghurt av getmjölk har särskilt höga halter av välgörande bakterier. Oavsett vilken typ av yoghurt du väljer så kommer ditt immunförsvar att dra nytta av en ökad mängd vänliga bakterier.

Fläderbär
Fläderbär innehåller flavonoider och kan hjälpa till att stoppa första steget av influensaviruset. Även om du utvecklar en förkylning eller influensa så ser du att din kropp återhämtar sig mycket snabbare om du har ätit fläderbär.

D-vitamin
Om du vill ha ett starkt immunförsvar, bekämpa infektioner snabbt och effektivt samt ha starka och friska ben så måste du se till att du får tillräckligt med D-vitamin. D-vitamin är så viktigt att kroppen själv producerar D-vitamin när huden utsätts för solljus.

Myndigheterna och NHS rekommenderar alla att alla bör ta ett D-vitamintillskott, särskilt under hösten och vintern. Om din kropp inte får tillräckligt med D-vitamin så riskerar du att utveckla osteoporos, vilket är ett tillstånd som innebär att ben blir porösa och spröda.

Zink
Pumpa- och solrosfrön kan hjälpa till att öka dina zinknivåer, vilket kan hjälpa dig att snabbare bekämpa förkylningar och infektioner. Andra livsmedel som är rika på zink inkluderar t.ex. rött kött, fisk, kikärter och ägg. Alternativt kan du ta en zinktablett dagligen.